Skip to content
Actualizat in: 22/03/2021

Distribuie pe:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram

There are nine million bicycles in Beijing, spune o melodie foarte veche. Mulțumim, Katie Melua, dar pe noi ne interesează cum stau lucrurile în Olanda.

Dacă ai vizitat Amsterdam, Rotterdam sau Haga, probabil că te-ai întrebat cum este posibil ca toți olandezii să meargă pe bicicletă, oriunde s-ar duce. În trafic poți vedea câteva mașini, însă bicicletele par a fi mijlocul principal de deplasare. De fapt, nu doar par, ci chiar sunt.

Acum câțiva ani, un studiu efectuat de Departamentul pentru Mobilitate și Transporturi al Comisiei Europene a concluzionat că 36% dintre olandezi preferă bicicleta ca mijloc principal de transport – cel mai mare procentaj de pe continent. Pentru a putea face o comparație, procentul în cazul României este de doar 7%.

De ce sunt atât de populare bicicletele în Olanda?

Răspunsul pragmatic este simplu. Această țară are o infrastructură perfectă pentru ciclism, piste și intersecții speciale, precum și parcări imense destinate vehiculelor cu două roți.

Dar cum s-a ajuns aici? Relația puternică dintre olandezi și biciclete a început demult, însă a devenit clară chiar după finalul celui de-Al Doilea Război Mondial.

La sfârșitul războiului, Olanda a fost reconstruită, iar veniturile locuitorilor au început să crească semnificativ. Acest lucru a dus la cumpărarea unui număr masiv de mașini și la modificarea infrastructurii astfel încât acestea să poată fi folosite cu ușurință în orașe. Străzile au fost lărgite, iar o mare parte dintre clădirile vechi au fost dărâmate.

Totul s-a schimbat atunci când olandezii, furioși din cauza numeroaselor accidente auto și a orașelor supraaglomerate de automobile, au început să protesteze pentru siguranța și bunăstarea pietonilor și a bicicliștilor. În același timp, și criza petrolului din Orientul Mijlociu a pus presiune pe autoritățile olandeze, care au decis să acorde mai multă atenție ciclismului.

Primele rute special destinate bicicletelor au fost create în Haga și în Tilburg, pentru ca apoi să se extindă în toată Olanda.

În prezent, Olanda are o rețea specială de rute pentru ciclism, numită Dutch National Cycle Network. Aceasta este legată ireproșabil de rețeaua belgiană, acest lucru făcând transportul pe bicicletă extrem de simplu și sigur, în același timp.

 Cum funcționează traficul în Olanda?

De cele mai multe ori, drumurile pentru mașini sunt „dublate” de drumuri paralele, separate, speciale pentru bicicliști.

Când spațiul nu permite acest lucru, bicicliștii au la dispoziție benzi dedicate în trafic marcate, de obicei, cu culoarea roșie. Bineînțeles, parcarea sau staționarea pe aceste benzi este strict interzisă.

În plus, există și drumuri pe care bicicletele și mașinile le pot împărți, însă prioritatea este tot a bicicliștilor. Automobilele și motociclete sunt considerate doar „musafiri”.

Parcările speciale pentru biciclete

În Olanda, legea spune că fiecare magazin trebuie să fie dotat cu un spațiu special pentru parcarea în siguranță a bicicletelor.

Mai mult, zonele centrale ale orașelor și cele din apropierea gărilor sunt întotdeauna dotate cu parcări ce pot primi chiar și câteva mii de biciclete.

Așadar, nu este de mirare că majoritatea olandezilor preferă să se deplaseze cu bicicleta, în loc să scoată mașina din parcare.

3 lucruri interesante pe care nu le știai despre olandezi și biciclete

1. În Olanda există mai multe biciclete decât oameni

Probabil că ai mai auzit acest lucru și ai crezut că este doar o zicală. Ei, bine, nu. În Olanda trăiesc aproximativ 16 milioane de persoane, iar numărul bicicletelor întrece 18 milioane de bucăți.

2. Olandezii merg pe bicicletă indiferent de vârstă, anotimp sau destinație

Dacă mersul pe bicicletă în alte zone ale Europei (inclusiv în România) este privit drept o activitate sportivă, recreațională și ocazională, în Olanda este privit ca un stil de viață.

Locuitorii Olandei pedalează indiferent de temperatura de afară. Chiar dacă plouă, bate vântul sau ninge, ei vor alege în continuare bicicleta. Indiferent că au 5, 15, 55 sau 75 de ani, olandezii vor fi văzuți mergând pe bicicletă aproape oriunde. Chiar și părinții își transportă copiii prin oraș pe biciclete modificate.

3. Reginei Wilhelmina a Olandei i-a fost interzis să meargă pe bicicletă

Mersul pe bicicletă face parte din cultura olandezilor, iar familia regală nu face excepție. De-a lungul anilor, prinții și prințesele, dar și regii și reginele au fost cu toții văzuți pedalând în public.

Cu toate acestea, mama Wilhelminei, de origine germană, i-a interzis acesteia să meargă pe bicicletă, considerând ciclismul un obicei periculos. Wilhelmina a fost nevoită să respecte acest lucru.

Așa cum era de așteptat, odată ce mama reginei a decedat, Wilhelmina a început să folosească bicicleta în spații publice, fiind văzută de o mulțime de ori pedalând prin Haga.

Dacă vrei și tu să pedalezi pe străzile Olandei, rezervă-ți bilete de avion pe Vola.ro și închiriază-ți o bicicletă când ajungi la destinație. Ai grijă la trafic!