Skip to content

Dacă ai avut un zbor anulat, modificat sau întârziat cu mai mult de 4 ore poți primi compensații de la companiile aeriene. Poți fi eligibil pentru o compensație de până la 600 de euro!

Regulamentul 261/2004 al Uniunii Europene stipulează că ai dreptul la compensații de la companiile aeriene pentru oricare dintre aceste cazuri: anulare de zbor, modificare sau întârziere mai mare de 2 ore. Aceste sume variază de la 250 € până la 600 €, pentru fiecare pasager, la care se adaugǎ rambursarea suplimentară a cheltuielilor. Acestea includ hrană, cazare și transport pasagerilor în cazul în care zborul are loc cu o întârziere de două sau mai multe ore decât era programat. În cazul în care companiile aeriene nu respectǎ prevederile legale, rambursarea și/sau compensarea pot fi aplicate prin lege. 

Care sunt condițiile care trebuie îndeplinite pentru eligibilitatea unei compensații de la companiile aeriene?

ZBOR SAU COMPANIE DIN UNIUNEA EUROPEANĂ

Condițiile de aplicare a despăgubirilor se aplică:

  • pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unei țări a UE în care se aplică tratatele UE
  • pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat într-o țară din afara UE către un aeroport situat pe teritoriul unei țări a UE în care se aplică tratatele CE, în cazul în care transportatorul aerian de operare al zborului este transportator din UE.

COMPENSAȚII PENTRU ZBOR ÎNTÂRZIAT MAI MULT DE DOUĂ ORE

Dacă zborul are o întârziere de trei sau mai multe ore, ai dreptul la compensații de la companiile aeriene, suma depinzând de itinerariul tău și distanța de zbor: cu cât distanța este mai mare, cu atât compensația se apropie de suma maximă de 600 de euro.

Regulamentul introduce un sistem cu trei trepte de penalizare:

  • în eventualitatea întârzierilor prelungite (două ore sau mai mult, în funcție de distanța de zbor), pasagerilor li se oferă în toate cazurile mese și băuturi răcoritoare și dreptul la două apeluri telefonice gratuite sau la două mesaje telex, fax sau e-mail;
  • dacă ora de plecare este prevăzută pentru ziua următoare, pasagerilor li se oferă de asemenea cazare hotelieră și transportul până la locul de cazare și de la acesta la aeroport;
  • dacă întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerii au posibilitatea să aleagă între rambursarea costului integral al biletului și, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare inițial.

COMPENSAȚII PENTRU ZBOR ANULAT DE CĂTRE COMPANIA AERIANĂ

Ești eligibil în toate cazurile pentru compensații de la companiile aeriene, cu excepția cazului în care zborul tău a fost anulat cu mai mult de 14 zile înainte de data plecării și ți s-a oferit redirecționarea de către compania aeriană în apropierea orelor inițiale de plecare și de sosire.

Valoarea exactă a despăgubirii depinde de itinerariul tău și de distanța totală de zbor (indiferent de numărul de escale). Dacǎ dupa ce ai primit o nouǎ variantǎ de zbor, totuṣi ai ajuns la destinaṭie cu trei ore sau mai mult după ora programată de sosire (cum ar fi pasagerii ale căror zboruri sunt anulate), poți solicita compensații forfetare de la compania aeriană, cu excepția cazului în care întârzierea este cauzată de circumstanțe extraordinare.

Potrivit principiului egalității de tratament, pasagerii ale căror zboruri sunt întârziate și ale căror zboruri sunt anulate „în ultimul moment” trebuie considerați ca fiind în situații comparabile în ceea ce privește aplicarea dreptului acestora la despăgubiri, deoarece acești pasageri suferă de inconveniente similare, și anume o pierdere de timp.

Pasagerii afectați au dreptul la:

  • rambursarea costului biletului în termen de șapte zile, la un zbor de retur la punctul de plecare inițial sau la redirecționarea spre destinația lor finală;
  • deservire (mese și băuturi răcoritoare, cazare hotelieră, transportul dintre aeroport și locul cazării, posibilitatea de a efectua apeluri telefonice gratuite sau de a trimite gratuit două mesaje prin telex, fax sau e-mail);
  • compensații de la companiile aeriene în valoare de:
    • 250 EUR pentru toate zborurile de 1 500 km sau mai puțin;
    • 400 EUR pentru toate zborurile în interiorul UE de peste 1 500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 km;
    • 600 EUR pentru toate zborurile care nu intră sub incidența punctelor precedente.

COMPENSAȚII PENTRU REFUZ LA ÎMBARCARE

Ai dreptul la rambursare 100% a biletului și de despăgubiri la fel ca în cazul anulărilor. În plus, ai, de asemenea, dreptul la rambursarea pentru cheltuielile suplimentare precum: mâncare, transport și cazare ca cele listate mai sus.

În cazul în care te-ai oferit voluntar atunci când compania aeriană a solicitat acest lucru, ti se va rambursa doar biletul inițial și doar în cazul în care nu ai acceptat o alternativă de zbor.

COMPENSAȚII PENTRU SCHIMBAREA CLASEI DE ZBOR CU UNA INFERIOARĂ

În cazul în care un operator de transport aerian cazează pasagerul la o clasă de călătorie inferioară prețului de achiziție a biletului, atunci, în termen de șapte zile, acesta rambursează:

  • 30 % din prețul biletului pentru toate zborurile de 1 500 km sau mai puțin;
  • 50 % din prețul biletului pentru toate zborurile în interiorul UE de peste 1 500 km, cu excepția zborurilor dintre teritoriul țărilor UE și departamentele franceze de peste mări și pentru toate celelalte zboruri variind între 1 500 și 3 500 kilometri;
  • 75 % din prețul biletului pentru toate zborurile care nu se încadrează în cazurile menționate mai sus, incluzând zborurile dintre teritoriile țărilor UE și departamentele franceze de peste mări.

Când NU se aplică Regulamentul European?

  1. Regulamentul european nu prevede cazuri de forță majoră precum:
  • condiții meteorologice nefavorabile decolării
  • erori ale sistemului de zbor din aeroport

2. În cazul în care zborul a fost oferit gratuit sau prin intermediul unor tarife neaccesibile publicului larg.