Skip to content

În ultimele decenii, zborurile low-cost au revoluționat modul în care călătorim, oferind posibilitatea de a explora noi destinații fără a epuiza complet economiile personale. Însă, în spatele tarifelor seducătoare și a promisiunilor de călătorii accesibile, se ascunde adesea o realitate mai puțin atrăgătoare, în special în cazul unora dintre cele mai notorii companii aeriene, cum ar fi Ryanair. Despre această companie s-au scris adesea povești de groază, ce țin de costurile neașteptate și experiențele frustrante ale pasagerilor, aspecte care, în cele din urmă, pot transforma o afacere aparent bună într-o aventură costisitoare.

Ryanair, în special, a devenit sinonimă cu zborurile low-cost, atrăgând clienți prin prețuri de bază incredibil de mici. Totuși, această strategie de prețuri ascunde adesea un labirint de costuri suplimentare pentru servicii care, la alte companii aeriene, sunt considerate standard. De la locurile în aeronavă, care adesea vin cu un supliment dacă dorești să stai lângă cei dragi, până la politici restrictive pentru bagajele de mână și costuri adiționale pentru serviciile la bord, experiența Ryanair poate deveni rapid mai puțin avantajoasă decât pare la prima vedere.

Începem cu prețurile zborurilor ca baza pentru comparație:

  • Low-Cost: Tarife începând de la 30€ pentru zboruri dus-întors pe rute interne europene, oferind prețuri extrem de competitive, dar fără alte servicii incluse și pentru care se mai adaugă taxe ulterioare pentru o multitudine de servicii necesare/obligatorii.
  • Companii de linie: Tarifele încep de la aproximativ 100€ pentru zborurile europene, reflectând serviciile incluse, dar și o experiență de călătorie superioară. Serviciile adiționale sunt conectate cu confortul sau o experiență de lux, nu sunt vitale călătoriei, așadar complet opționale.

Cu alte cuvinte, spre deosebire de un zbor cu o companie low cost, cum ar fi Ryanair, unde costului aparent mic i se adaugă toate serviciile importante atașate zborului precum bagaje de mână, locuri în aeronavă și diverse taxe ascunse, o companie de linie precum Turkish are incluse gratuit în prețul aparent mai mare aceste servicii, dar și extra servicii gratuite la bord. Toate aceste aspecte pot rezulta într-un cost poate chiar mai mic decât un zbor low-cost cu serviciile incluse.

Exemplu:
La Turkish Airlines, diferența de a trece de la o clasă tarifară la altă este de doar 10 €, upgrade ce aduce cu sine beneficii (bagaj de cală, loc preferențial, opțiuni de flexibilitate) care ar fi mult mai costisitoare dacă ar fi adăugate individual.

1. Bagaj

În căutarea celor mai accesibile opțiuni de zbor, multe persoane sunt atrase de promisiunile înșelătoare ale companiilor aeriene low-cost, cum ar fi Ryanair. Cu toate acestea, ceea ce inițial pare a fi o ofertă imbatabilă se poate transforma rapid într-un calcul financiar complicat odată ce sunt adăugate costurile ascunse. Această diferență subliniază nu doar o discrepanță majoră în valoare, dar și o filozofie diferită în serviciul clienți, punând în lumină cât de costisitoare pot fi, de fapt, zborurile 'economice' când toate cheltuielile sunt contabilizate.

  • Low-Cost: Taxă pornind de la 30 € pe zbor pentru un bagaj de cală de până la 10 kg. Taxele sunt percepute atât pentru bagajul de cală cât și pentru bagajele de mână mai mari. Doar un foarte mic articol personal este inclus în prețul cel mai mic al biletului, făcând improbabilă călătoria cu doar un astfel de bagaj.
  • Companii de linie: Bagaj de mână inclus în prețul biletului, constând într-un troller mic și un articol personal, de regulă un ghiozdan sau o poșetă. Bagaj de cală de multe ori inclus gratuit în clasele tarifare superioare, limita fiind de obicei între 20-30 kg pentru economy.

Ryanair

La Ryanair, fără extraopțiuni puteți beneficia gratuit doar de o geantă mică. Costuri dacă adăugați alte tipuri de bagaje:

  • Prioritate și 2 genți de cabină - prețuri de la 6-36 € (online) sau 20-28 € (la aeroport)
  • Bagaj de cală de maximum 10 kg - prețuri de la 12-30 € (online) sau 24-36 € (la aeroport)
  • Bagaj de cală de maximum 20 kg - prețuri de la 19-60 € (online) sau 45-60 € (la aeroport)
  • Taxă pentru exces de bagaj: 9-11 € per kg

KLM

În clasa Economy, puteți beneficia gratuit de:

  • 1 bagaj de mână cu dimensiunea maximă de 55 x 35 x 25 cm inclusiv mânere și roți. Bagajul de mână poate avea o greutate totală de până la 12 kg.
  • 1 accesoriu (cum ar fi o geantă mică de mână sau o geantă pentru laptop) cu dimensiunea maximă de 40 x 30 x 15 cm.
  • La tipul de bilet Standard sau Flex: 1 bagaj de cală, până la 158 cm (lungime + lățime + înălțime) inclusiv mânere și roți și cu o greutate maximă de 23 kg.

Pe unele rute, puteți aduce 1 bagaj de cală suplimentar în plus.

2. Selectarea Locului și confort

În universul competitiv al zborurilor aeriene, selectarea locului în avion și confortul pasagerilor reprezintă două aspecte esențiale care pot influența semnificativ experiența de călătorie. Companiile aeriene low-cost, în încercarea lor de a optimiza fiecare aspect pentru a reduce costurile, au transformat aceste servicii standard în opțiuni suplimentare taxabile. Astfel, pasagerii sunt adesea nevoiți să plătească extra pentru privilegiul de a alege locul în avans, cu tarife variind semnificativ. În plus, anumite practici, cum ar fi alocarea intenționată a locurilor depărtate pentru cei ce călătoresc împreună, par să fie strategii deliberate pentru a maximiza veniturile prin încurajarea achiziționării opțiunilor de locuri preferențiale.

  • Low-Cost: Percep extra taxe pentru posibilitatea de a alege locul în avans. Tarifele pentru selectarea locului pornesc de la 4.50-15.50 € (per zbor) De asemenea, unele companii low-cost alocă intenționat locuri depărtate pentru a-i determina pe cei ce călătoresc împreună să adauge în viitor opțiunea de locuri preferențiale.

De exemplu, la Ryanair, există obligativitatea locurilor pentru familii. Adulții care călătoresc cu copii cu vârsta sub 12 ani (cu excepția bebelușilor) trebuie să achiziționeze un loc rezervat per zbor (în cazul în care nu au ales un tarif care include locuri rezervate). Costul adițional poate începe de la 6-10 € per zbor. Cei ce călătoresc cu un bebeluș (sub vârsta de 2 ani), sunt nevoiți să achite o taxă de bebeluș în valoare de 25 €.

În ce privește confortul, acesta este, de regulă, limitat la companiile low-cost. Spațiul alocat pentru picioare este de aproximativ 76 cm, iar ocuri standard nu au posibilitate de înclinare. Pentru cei ce doresc să plătească în plus pentru confort, locurile cu spațiu suplimentar pentru picioare vor adăuga încă 11-33 € (per zbor) totalului de cheltuieli.

  • Companii de linie: Permite în general selectarea gratuită a locului în timpul rezervării sau la check-in pentru majoritatea tarifelor. În cazul familiilor ce călătoresc cu bebeluși (sub 2 ani) sau copii (între 2-11 ani), se aplică reduceri la prețul biletului.

Spațiul pentru picioare este de până la 78-81 cm la clasa economy și oferă posibilitatea de înclinare atât de necesare confortului la bord.

3. Servicii la Bord
  • Low-Cost: Mese și băuturi disponibile pentru cumpărare; niciun serviciu gratuit nu este oferit. De cele mai multe ori, opțiunile sunt de calitate inferioară și la prețuri mari.
  • Companii de linie: Mese și băuturi gratuite, cu opțiuni variate și de calitate superioară.

Exemplu: La Ryanair, o sticlă de apă de 500 ml te va costa 3 €, în timp ce la companiile de linie apa este oferită gratuit.

Imagine preluată din catalogul Ryanair

4. Programe de Fidelitate

Atunci când vine vorba de a răsplăti loialitatea clienților, programele de fidelitate ale companiilor aeriene pot juca un rol semnificativ în alegerea unui operator aerian pe termen lung. În această arenă, diferența dintre companiile aeriene low-cost precum Ryanair și cele de linie este nu doar evidentă, dar și profundă, cu un impact direct asupra valorii pe care pasagerii o primesc în schimbul fidelității lor.

  • Low-Cost: Program limitat de recompense la unele companii low cost, care include în general doar discount-uri modice.

Exemplu:
Wizz Discount Club Standard oferă 10 € discount la prețul biletului și 5 € discount la bagajul de cală, pentru maximum două persoane, în condițiile în care prețul înrolării în program este între 30 și 70 EUR, în funcție de numărul de însoțitori. La acestea se adaugă promoții la Wizz Cafe și cupoane de reducere la bord.

În cazul Ryanair, nu există niciun fel de discounturi, nu au un astfel de program, clienții recurenți neavând posibilitatea unui beneficiu reflectând interesul pe care il oferă aceasta companie pentru loialitatea clienților săi.

  • Companii de linie: Prin intermediul alianțelor și programelor de loialitate, companiile de linie oferă acces la upgrade-uri, acces la lounge-uri, acumulare de puncte gratuit, dar și alte beneficii.

Exemplu:
Miles&Smiles - Turkish Airlines. Prin acumularea de mile, în funcție de numărul acestora, membrii Miles&Smiles beneficiază de beneficii precum acces la lounge-urile selectate, prioritate la check-in și îmbarcare, bagaj suplimentar gratuit, flexibilitate în gestionarea rezervărilor fără taxe suplimentare, precum și posibilitatea de upgrade gratuit la o clasă superioară.

Un alt beneficiu este faptul că milele pot fi acumulate nu doar în urma zborurilor cu Turkish Airlines, ci și prin intermediul parteneriatelor cu alte companii aeriene din Star Alliance, bănci și hoteluri partenere, sau chiar prin achiziționarea acestora de pe site-ul companiei.

5. Locația Aeroportului și Costurile de Transfer

Alegerea aeroporturilor secundare, deși reduce costurile companiei și, teoretic, tarifele biletelor, adesea adaugă costuri și timp suplimentar călătoriilor prin necesitatea transferurilor lungi și costisitoare spre și dinspre destinația finală.

Unul dintre aspectele adesea neglijate, dar semnificativ influențe asupra costului total și a comodității unei călătorii aeriene, este locația aeroportului de plecare sau sosire. În încercarea de a reduce costurile operaționale, companiile aeriene low-cost optează frecvent pentru aeroporturi secundare, care, deși teoretic ar putea reduce tarifele biletelor, în practică, adaugă adesea costuri și timp suplimentar călătoriilor pasagerilor. Aceste aeroporturi sunt, în general, mai îndepărtate de centrele orașelor, ceea ce impune necesitatea transferurilor lungi și adesea costisitoare, adăugând alte costuri la prețurile aparent mici ale biletelor de avion low-cost.

  • Low-Cost: Folosește adesea aeroporturi secundare mai îndepărtate de centrele orașelor, ceea ce poate duce la costuri mai mari și timp de transfer mai lung pentru a ajunge la destinația finală.
  • Companii de linie: Utilizează aeroporturi internaționale principale mai apropiate de centrele orașelor, adesea cu mai multe opțiuni de transport în comun sau taxi și potențial costuri mai mici de transfer.

Exemplu de costuri de transfer de la aeroport până în centrul orașului:

  • Charles de Gaulle (CDG) - RER B: Trenul suburban care conectează CDG la Gare du Nord, Saint-Michel/Notre-Dame, și alte stații centrale, cu un bilet costând aproximativ €10,30. Pentru taxi, există un tarif fix de la CDG către €50 / €55 în funcție de care parte a malului râului Sena este destinația.
  • Beauvais (BVA) - Autobuz oficial Beauvais: Oferă transport direct către Porte Maillot, cu un bilet la prețul de aproximativ €15,90 dacă este cumpărat online și €17 la fața locului. Fiind cel mai îndepărtat aeroport de Paris, la distanță de minimum o oră, un taxi de la Beauvais poate costa peste €100-€160, în funcție de destinație și trafic.
6. Serviciul Clienți

Companiile aeriene low-cost, în încercarea lor de a se adapta la un model de afaceri axat pe reducerea costurilor, oferă un nivel de accesibilitate și calitate a asistenței care poate varia semnificativ. În contextul în care pasagerii se confruntă adesea cu dificultăți în a contacta compania în cazuri de urgență sau nevoie, aceste companii promovează utilizarea intensivă a platformelor online pentru gestionarea interacțiunilor, limitând astfel contactul direct și personalizat. În special, companii precum Ryanair, deși dispun de servicii de call center, pun clienții în fața unor bariere financiare și temporale semnificative pentru accesarea asistenței.

  • Low-Cost: Deși companiile Low-Cost s-a străduit să îmbunătățească serviciul pentru clienți în ultimii ani, accesibilitatea și calitatea asistenței pot varia. Clienții pot întâmpina dificultăți în a contacta compania prin telefon sau e-mail în caz de întrebări sau probleme urgente.

Deși companii low cost precum Ryanair oferă servicii de call center internațional, acestea sunt contra-cost. Timpul de așteptare variază, putând să ajungă și până la 1 oră. De asemenea, majoritatea solicitărilor nu pot fi rezolvate telefonic și vei fi direcționat spre un chatbot și eventual, după o coadă de câteva zeci sau sute de persoane, spre un agent care îți poate rezolva situația sau te va trimite la informațiile de pe site. Alternativ, ești rugat să completezi un formular de plângeri, care are ca timp mediu de răspuns 10 zile.

  • Companii de linie: Sunt cunoscute pentru un nivel înalt de serviciu clienți și o mai mare accesibilitate în caz de nevoie. Companiile de linie oferă mai multe canale de asistență, inclusiv telefon, e-mail și rețele sociale, facilitând interacțiunea directă cu reprezentanții săi. În plus, companiile de linie au un istoric bun în ceea ce privește asistența oferită pasagerilor în situații de zbor întârziate sau anulate, oferind adesea cazare și compensații fără a solicita formalități extinse din partea clienților.

În ce privește companiile de linie, Lufthansa și Tarom se numără printre cele mai prompte, cu un timp de așteptare de maximum 10 minute.

7. Check-in

Procesul de check-in reprezintă primul pas în experiența de călătorie aeriană și, în funcție de modul în care este gestionat de compania aeriană, poate seta tonul pentru restul călătoriei. Practicile companiilor low-cost care obligă pasagerul să își facă singur check-in, iar în caz contrar percep o taxă suplimentară foarte ridicată la aeroport, pot deteriora experiența de călătorie pentru clienți, adăugând straturi de complexitate și potențiale frustrări înainte de îmbarcare.

  • Low-Cost: Procesul de check-in la companiile low-cost se desfășoară predominant online, iar pasagerii sunt încurajați să se înregistreze prin intermediul aplicației sau site-ului companiei aeriene înainte de a ajunge la aeroport. Deși aceasta poate fi convenabilă pentru călătorii familiarizați cu tehnologia, există un aspect de luat în seamă: companiile Low-Cost percep o taxă semnificativă pentru cei care trebuie să se înregistreze la aeroport sau nu reușesc să se înregistreze într-un anumit interval înainte de zborul lor. Această politică poate surprinde călătorii mai puțin frecvenți, adăugând costuri neașteptate și cauzând potențial stres înainte de a ajunge la poarta de îmbarcare.

De asemenea, companii precum Ryanair pot bloca rezervările efectuate prin agențiile de turism online și solicita proceduri extra de verificare a identității, încluzând informații bancare nenecesare. Cei ce nu finalizează verificarea suplimentară și apoi check-in-ul online, sunt nevoiți să meargă la ghișeul Ryanair cu cel puțin 2 ore înainte de plecare și să efectuezi verificările și check-in-ul la aeroport contra unei taxe. Taxa de check-in la aeroport este de 55 € (Pentru zboruri către Spania 30 €).

Imagine preluată de pe site-ul Ryanair

  • Companii de linie: Oferă o experiență de check-in mai tradițională și flexibilă. Pasagerii pot să se înregistreze online, prin intermediul aplicației companiei aeriene sau la aeroport, fără taxe suplimentare. Companiile de linie asigură un proces mai lin pentru cei care preferă sau necesită asistență la aeroport, inclusiv călătorii în vârstă, familiile cu copii mici sau persoanele cu nevoi speciale. Această incluzivitate și flexibilitate pot îmbunătăți experiența generală de călătorie, reducând stresul și potențialele întârzieri la aeroport.
8. Taxe pentru Schimbarea și Anularea Zborului

Flexibilitatea în planificarea călătoriei este mai importantă ca niciodată în contextul actual, plin de incertitudini. Cu toate acestea, politica companiilor aeriene low-cost în ceea ce privește taxele pentru schimbarea sau anularea zborurilor pune în lumină unul dintre cele mai semnificative compromisuri ale modelului lor de afaceri. Pasagerii se confruntă cu taxe mari pentru orice modificare voluntară, cu puțină sau deloc flexibilitate, reflectând o abordare care prioritizează eficiența costurilor în detrimentul nevoilor clienților. Ryanair, spre exemplu, aplică taxe substanțiale pentru modificările efectuate atât online, cât și prin canalele tradiționale, limitând astfel accesul la flexibilitate în planificarea călătoriei.

  • Low-Cost: Taxe mari pentru schimbarea sau anularea voluntara (decisă de pasager) a zborurilor, cu puțină sau deloc flexibilitate. De exemplu, la Ryanair taxa va fi de 45 €/£ per pasager, per zbor, în cazul modificărilor online. Pentru modificări prin centrul de rezervări sau la ghișeul de bilete, taxa va fi de 60 €/£ per pasager, per zbor. De asemenea, dacă doriți să modificați numele unui pasager, taxa este de 160€/£ per pasager/per sens dacă este efectuată de un agent.
    Există și tipuri de bilete care au opțiuni modificare a zborului, însă aceste bilete sunt mai scumpe, în medie, cu 70-80 de euro/sens și nu asigură rambursarea în cazul anulării voluntare.
  • Companii de linie: Oferă în general mai multă flexibilitate pentru schimbări și anulări, adesea cu taxe mai mici. La clasele tarifare superioare, aceste modificări sunt gratuite, achitându-se doar diferența de cost a biletului. În plus, conțin și rambursarea parțială a zborului în cazul anulării voluntare.

                             

Imagine preluată de pe site-ul KLM                 Imagine preluată de pe site-ul Lufthansa
 
9. Certitudinea zborului

Certitudinea și fiabilitatea zborurilor reprezintă un factor crucial pentru călători, influențând semnificativ planificarea călătoriilor și confortul psihologic al pasagerilor. În contextul companiilor aeriene low-cost, frecvența anulărilor și întârzierilor adesea ridicată devine o sursă de frustrare și incertitudine pentru clienți. Aceste perturbări sunt marcate frecvent de lipsa unei comunicări eficiente și a unui suport adecvat în aeroport, lăsând pasagerii să navigheze singuri prin incertitudinea și inconveniența generată.

  • Low-Cost: Anulări și întârzieri frecvente, adesea fără notificări în prealabil și experiență neplăcută în aeroport pe perioada așteptării. Aceste situații sunt, de regulă, marcate de incertitudine și de comunicare deficitară.
    Conform datelor Vola.ro, 40% din anulările din 2023 au fost cauzate de o singură companie low-cost.
  • Companii de linie: Anulările sunt mai rare, fiind comunicate și compensate corespunzător. Chiar și în situații provocatoare, cum ar fi grevele personalului, o problemă cu care Lufthansa, spre exemplu, se confruntă ocazional, aceste companii depun eforturi consistente pentru a minimiza impactul asupra pasagerilor și a oferi soluții alternative.
10. Overbooking sau suprarezervarea

Suprarezervarea sau overbooking-ul reprezintă o provocare etică și logistică în industria aviatică, punând în balanță eficiența operațională cu drepturile și confortul pasagerilor. Pentru companiile aeriene low-cost, această practică este adesea parte integrantă a modelului lor de afaceri, având ca scop maximizarea capacității și compensarea pentru pasagerii care nu se prezintă.

  • Low-Cost: Ca multe companii aeriene low-cost, suprarezervarea este o parte a modelului de afaceri pentru a compensa pierderile generate de pasagerii care nu se prezintă la zbor. În cazul în care un zbor este suprarezervat și mai mulți pasageri se prezintă decât locuri disponibile, companiile Low-Cost oferă compensații voluntarilor care sunt dispuși să renunțe la locurile lor și să fie reprogramați pe alt zbor. Dacă nu există suficienți voluntari, pot fi selectați pasageri pentru a fi reprogramați împotriva voinței lor, conform regulamentelor UE, iar aceștia sunt eligibili pentru compensație. Practica este reglementată de normele UE, care stabilesc drepturile pasagerilor și compensațiile în caz de negare a îmbarcării, însă acestea nu sunt aplicate corespunzător. În cazul Ryanair, pasagerii sunt nevoiți să facă plângeri oficiale și să-și cunoască drepturile pentru a-i obliga să aplice regulamentul pe loc lovindu-se des de refuzul companiei de a le onora.
  • Companii de linie: Deși suprarezervarea este o practică comună în industria aviatică, Companiile de linie au reputația de a gestiona aceste situații cu o atenție deosebită față de serviciul pentru clienți. Compania oferă compensații generoase și alternative convenabile pentru pasagerii afectați de suprarezervare, încercând să minimizeze inconveniențele și să asigure tratamentul echitabil.
11. Îmbarcarea Prioritară
  • Low-Cost: Oferă opțiunea de îmbarcare prioritară ca un serviciu suplimentar plătit, cunoscut sub numele de "Priority & 2 Cabin Bags". Această opțiune permite pasagerilor să intre printre primii în avion și să aducă la bord un bagaj de mână suplimentar. Îmbarcarea prioritară este populară printre călătorii care doresc să asigure spațiu în compartimentul de deasupra pentru bagajul lor de mână și să minimizeze timpul petrecut în așteptare la poartă. Costul serviciului variază în funcție de zbor și trebuie achitat în plus față de tariful biletului. În prezent, tot mai mulți călători optează pentru priority, fapt ce facilitează crearea unor cozi adiționale, adesea dominate de confuzie.
  • Companii de linie: Ca parte a serviciilor sale orientate spre client, Companiile de linie oferă, de asemenea, îmbarcare prioritară, dar în moduri diferite față de cele Low-Cost. Pasagerii care zboară în clasele superioare (cum ar fi Business Class) sau membrii statutului de elită în programul său de fidelitate beneficiază automat de îmbarcare prioritară. Acest serviciu îmbunătățește experiența de călătorie prin reducerea timpului de așteptare și oferind acces mai rapid la așezarea la bord.
12. Accesul la avion

Îmbarcarea prioritară, în contextul călătoriilor aeriene, a devenit un serviciu tot mai căutat, reflectând dorința pasagerilor de a beneficia de un proces de îmbarcare mai rapid și mai confortabil. Companiile aeriene low-cost, recunoscând acest interes, au transformat îmbarcarea prioritară într-un produs suplimentar plătit, precum opțiunea 'Priority & 2 Cabin Bags' care promite acces anticipat la îmbarcare și posibilitatea de a aduce un bagaj de mână suplimentar. Deși inițial conceput ca un avantaj, popularitatea crescută a acestui serviciu a dus la formarea de cozi adiționale la îmbarcare, uneori generând mai multă confuzie decât eficiență. Această evoluție subliniază o tensiune între intenția de a oferi un serviciu superior și realitatea practică, unde valoarea adăugată este diminuată de implementarea neclară și aglomerările create.

  • Low-Cost: Operează în aeroporturi mai mici sau în terminale mai puțin aglomerate, unde infrastructura poate fi limitată. Acest lucru poate însemna că pasagerii sunt transportați de la terminal la avion cu autobuzul, un proces care poate adăuga timp suplimentar la îmbarcare și disconfort călătorilor, în special când condițiile meteo sunt nefavorabile și se impune așteptarea pe scara de acces.
  • Companii de linie: Companiile aeriene de linie utilizează adesea burdufuri pentru a permite pasagerilor să urce direct din terminal în avion, un proces care este perceput ca fiind mai confortabil și mai direct, în special în condiții meteo nefavorabile. De asemenea, ordinea îmbarcării pasagerilor, din spate către față, optimizează eficiența și timpul de îmbarcare.
13. Rambursările

Politica de rambursare în industria aeriană reprezintă adesea un punct de stres și confuzie pentru pasageri, mai ales în contextul anulărilor neașteptate sau al schimbării planurilor de călătorie. În universul companiilor aeriene low-cost, această problemă este amplificată de o structură de tarife concepută pentru a minimiza costurile, ceea ce conduce la vânzarea biletelor sub eticheta de neînlocuibile și nerambursabile. În rarele ocazii când rambursările sunt posibile, pasagerii se pot aștepta la un proces îndelungat și adesea obositor, cu companiile care favorizează emiterea de vouchere sau credite pentru zboruri ulterioare în locul returnării banilor. Procesul de rambursare, chiar și când este inițiat online, poate dura luni de zile, lăsând clienții în incertitudine și fără garanția unei rezolvări satisfăcătoare.

  • Low-Cost: Politica de rambursare a companiilor Low-Cost este adesea percepută ca fiind strictă, cu multe bilete vândute ca fiind neînlocuibile și nerambursabile, conform structurii sale de tarife low-cost. În cazurile în care rambursările sunt posibile, procesul poate fi complicat și consumator de timp. Companiile Low-Cost oferă de obicei vouchere sau credit pentru zboruri anulate de către ei, cu opțiunea de a solicita o rambursare prin intermediul unui proces online, care poate dura până la 3 luni de zile, fără o garanție a soluționării.
  • Companii de linie: Au o politică de rambursare reglementată IATA, mai clară, mai riguroasă și mai favorabilă clienților. În cazul anulărilor de zboruri sau modificărilor semnificative efectuate de companie, pasagerii au de obicei dreptul la rambursări complete sau la reprogramarea fără costuri suplimentare. Companiile de linie oferă, de asemenea, opțiuni mai flexibile pentru pasagerii care aleg să își anuleze zborurile din motive personale, în funcție de clasa tarifară a biletului cumpărat.